Klus aan de bus


 De Oude Dame is al een behoorlijk aantal jaren in ons bezit. Il Cinquino is er nog langer, het is namelijk onze eerste klassieke auto. Inmiddels (op 29 januari 2023) is de Fiat 54 jaren jong en de Oude Dame heeft de leeftijd van 46 jaar bereikt.

Soms willen we op stap met twee auto's gelijktijdig. Naar een evenement van de Fit 500 Club bijvoorbeeld. Vaak willen we daar dan overnachten en dat kan mooi in de bus. Dat betekent allebei alleen in een auto, allebei benzine verstoken... Dat kan ook anders! En dat hebben we in 2019 geregeld. Daarna kwam corona, en konden we de nieuwe voorziening niet gebruiken. Maar nu kan dat wel.



De trekstang is gemaakt door Ronald Maaskant. Ik heb gekozen voor een geremd exemplaar en veel mensen vragen zich af hoe dat dan werkt. Eigenlijk is het heel eenvoudig, en daardoor ook geniaal. Aan de reminrichting van de trekstang is een kabeltje bevestigd, dat eindigt op een oog. Ook vanuit de Fiat steekt een kabeltje met een oog. Die twee kan je aan elkaar koppelen en dan is de reminrichting van de trekstang verbonden met het rempedaal van de Fiat. Als je nu afremt, doet de Fiat voor zo'n 70% mee. Het gevolg is dat je de Fiat niet voelt duwen als je remt. Ook de lichten zijn doorgekoppeld, dus een lichtbalk achterop - die de Fiat zou kunnen beschadigen - is niet nodig. Kortom: een ideale oplossing voor ons: we rijden met twee auto's, maar besturen er maar één...

Een ander klusje is de vervanging van de twee tl-balkjes die hun electriciteit betrekken uit de huishoudaccu van de bus. Beide armaturen waren wel erg wrak geworden in de loop der jaren: van de een was de kap gebarsten en de andere daar liep je altijd tegen aan als je de bus in kwam. Inmiddels is de verlichting aangepast: aan beide zijden is een strip met ledjes bevestigd. dat vraagt weinig energie en geeft flink wat licht.

11 augustus 2022

Een klein "oepsje": de bus zakte tijdens het onderhoud naast de brug, met wat verkeerde vouwen in het plaatwerk als gevolg. Dat is gelukkig weer onzichtbaar hersteld, zodat we weer strak op stap kunnen.

In de bus zijn twee led-strips aangebracht, die de oude tl-balkjes moeten vervangen. Ze nemen veel minder ruimte (en beeld) in beslag en verbruiken ook nog minder, terwijl de lichtopbrengst zeer goed is.
In de week van 12 februari 2023 laden we de accu's bij door regelmatig met de bus te rijden. Dan kunnen die er ook weer een tijdje tegen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten