Tomos 2L, eindelijk weer in de stal...

Een brommert van weleer...

15 mei 2023 - 19 mei 2023

Jaren zoeken naar iets uit het verre verleden. Ooit ruilde ik mijn blauwe Tomos 2L met voetversnelling in voor een groene Batavus racefiets. Die racefiets deed niet veel jaren dienst, maar de Tomos was weg. Voorgoed. Voorgoed? Je kunt eens kijken wat de mogelijkheden zijn, maar die leidden niet tot een blauwe vervanger, niet tot een Tomos 2L. Totdat... totdat iemand mij vertelde dat ik op de bekende website moest kijken waar de markt voor tweedehands spullen wordt gehouden. Zoeken op "bromfiets" leverde direct een Tomos 2L op. En de kleur? Blauw!








Vervoer regelen... Een mooie bromfietstrailer geleend van goede vrienden. Je merkt niet dat het karretje achter de auto hangt, het breng de bromfiets wel veilig op de bestemde plaats.

Er volgde een "reis" naar het hoge noorden om de fiets te kopen en daarna nog een keer om de aankoop op te halen.

Er moet wel het een en ander aan opgeknapt worden, maar de Tomos is technisch helemaal in orde. Het chroom is in mindere staat, daar zit dus de "opknap-opdracht". Dat gaan we de komende tijd wel zien, eerst maar eens rijden. Want denk je dat je eenvoudig een helm kunt kopen in een winkel, zodat je die ook kunt passen? Dat gaat niet, alle winkels in mijn woonomgeving die ik op internet vond waren verdwenen! Dan maar via het wereldwijde web...

20 mei 2023


Hoofddeksel gevonden... Viereneenhalve liter tweetaktbenzine in de tank en rijden maar...

Een integraalhelm past niet zo erg bij een oude Tomos, dus dan maar deze, die er qua kleurtje wèl bij past (ik had vroegâ auk een blâûwe...)...







Wat nou zo leuk is: de Tomos is van een respectabele leeftijd. Dat blijkt wel uit de brief van Tomos Nederland BV (dit bedrijf bestaat helaas niet meer...).


Net iets jonger dan Il Cinquino dus... en uit de tijd dat ik mijn woonomgeving onveilig  maakte met de blauwe voorganger van deze Tomos...

Nou Ja, "iets" jonger... Uit de gegevens die ik op deze brief vind blijkt dat het goedkeuringsnummer NL B6029 hoort bij productiejaar 1966... Plotseling is mijn Tomos dus het oudste voertuig in de stal (op mijn modelletjes na dan 😂).














De Tomos krijgt een zusje... Niet alleen de schipper heeft nostalgische gevoelens en ideeën, ook het meisje wil terug naar haar jeugd. Een jeugd die onder anderen het bezit van een Kaptein Mobylette EEG meemaakte, een gewilde automaat, die haar tweemaal ontstolen werd. Eerst maar een mooie, roze helm gekocht, een proefrit gemaakt met de helm van de schipper op het hoofd en een leuk EEG-tje gescoord in Naarden. 


Het brommertje ziet er nog heel mooi uit, heeft de juiste kleur en is van luxe beenschermen voorzien (die er vermoedelijk niet meer op zullen komen, het meisje had die vroeger ook niet.

Dat wordt dus straks samen brommen...Het verhaal is dat een groep Limburgse studenten de brommer voor hun huis wilde hebben, maar uiteindelijk koos voor een wat stoerder model rijwiel-met-hulpmotor... Vervolgens is het ding verpatst aan een rijschoolhouder, die hem te koop zette. En wij? Wij vonden binnen een korte tijd een prachtige EEG!

Ik heb ook maar eens even met het motornummer in de hand de leeftijd van dit voertuigje opgezocht (met het framenummer lukt dat niet). Het bleek dat de Mobylette een jaar jonger is dan de Tomos: uit 1967 dus. Ik deed deze ontdekking toen ik aan het sleutelen was. De Mobylette wilde niet goed lopen, stotterde enorm en hield in en na zo'n kilometer of vijf rijden hield 'ie er mee op. Wat speurwerk leverde op dat er wel eens wat aan de hand zou kunnen zijn met de ontsteking, en dat vooral met de condensator die zich achter het vliegwiel bevindt. Ik heb er maar twee besteld, want mijn (ruime) ervaring met condensatoren leert dat die dingen nogal eens overlijden door de warmte vlak bij het motorblok. Na de reparatie: niet starten, want met de montage van de condensator waren de contactpuntjes verschoven. Toen ook dat weer was afgesteld was een kwart draaiing van het vliegwiel voldoende om te starten voor een probleemloze rit met harde wind. Kortom: we kunnen op pad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten