Even kennismaken!
De Beereboot is een Peereboomkruiser van 8,50 meter lang met een slaapkajuit. De boot is in 1972 gebouwd op de werf in Dussen. Peereboomkruisers zijn te herkennen aan het grote voorraam, dat opengeklapt kan worden. Ook de slaapkajuit heeft zo'n raam. We kregen de Beereboot in ons bezit in 2005.
gemeerd in het haventje bij de Hoge Knarsluis nabij Zeewolde
Onze vorige boot was eveneens een Peereboom, maar dan een 6,60 met een buitenboordmotor (Honda viertakt 15 pk). Met dat schip hebben we vier jaar gevaren, meer om uit te zoeken wat we met een motorboot wilden en aan welke eisen zo'n schip dan moest voldoen. Dit "kleine" Peereboompje had de mooie naam "Paddekuiken", een dialect-benaming voor kikkervisje. De Paddekuiken was ook de eerste boot waarmee we echt op vakantie zijn
gegaan.
Voor de Paddekuiken hadden we een zeiljachtje, een Kolibri 560, dat we jarenlang hebben gebruikt voor dagtochten. De foto links is overgenomen van de VKZ, de Vereniging van Kolibrizeilers en geeft een goede indruk van hoe ons scheepje er uit zag.
We hebben erg veel plezier met dit bootje gehad, totdat het om fysieke redenen niet meer goed lukte om er regelmatig mee weg te gaan. Op het laatst leek windkracht 2 zware storm en de Diamond lag bijna het hele seizoen in de haven zonder uit varen te gaan.
Al snel nadat we de Paddekuiken hadden gekocht zagen we de Beereboot, die bij ons in de haven thuishoorde. Hetzelfde merk schip met dezelfde mooie belijning (vonden wij), wat er voor zorgde dat we dit schip eigenlijk wel wilden hebben. Toen het dan ook te koop kwam hebben we ons meteen gemeld!
We ontdekten dat het schip in de periode van de eerste eigenaar is aangepast. Bij de opdracht tot de bouw is de boot besteld met een slaapkajuit en onze Peereboom is vermoedelijk het eerste schip van dat merk dat daarmee werd uitgerust. Boven het stuurhuis zat een kort dak, waaraan een zeil was bevestigd waarmee de stuurhut kon worden afgesloten tegen het weer. Dat dak is later verlengd en van twee "poten" voorzien, waartussen vervolgens drie losse zeilen bevestigd konden worden. Wij hebben die zeilen uiteindelijk laten vervangen door grote ramen in een zeildoek rand, zodat er rondom een goed uitzicht is als er eens gesloten gevaren moet worden. Meestal zijn twee van de drie zeilen opgerold, zodat de wind vrij door het schip kan spelen.
De Beereboot heeft als voortstuwing een Peugeot Indenor van 45 pk. Sinds we de bezitter zijn van dit schip hebben we geprobeerd om dat wat te moderniseren, zonder aan de oorspronkelijke sfeer afbreuk te doen. Zo hebben we een compressor-koelbox aan boord en is de toiletvoorziening gemoderniseerd: niet langer een pomptoilet, maar een Vacu-Flush van Dometic. Dit vacuümtoilet - dat werkt met drinkwater - is aangesloten op een vuilwatertank en gebruikt slechts een halve liter water per spoeling. Zowel de koelbox als het toilet werken op het 12-Volts boordnet, dat gevoed wordt met een 120 Ah semi-tractie-accu die door de week en tijdens het stilliggen wordt opgeladen met behulp van twee zonnepanelen van in totaal 190 Watt piekvermogen.
Zoals al werd aangegeven: we proberen de sfeer zo authentiek mogelijk te houden. En dus hebben we nog de oorspronkelijke kussens in de boot liggen en de originele stuurstoel en meevaar-zetel met in de rugleuning het merk van de boot staan.
Op de zijkanten van het stuurhuis staat een rebus. Deze heeft de vorige eigenaresse van haar collega's gekregen. In alle jaren dat we de boot hebben zijn we nog niet een ander schip met een rebus tegengekomen. We denken daarom dat we een uniek iets hebben.
Die rebus verleidt veel mensen tot puzzelen, soms al heel vroeg in de ochtend. De rebus, die uiteraard de naam van de boot weergeeft, bezorgt ons vaak een leuk gesprek met de puzzelaars. Vooral als je vertelt dat de elementen van de rebus ook het merk van de boot bevatten.
Natuurlijk verwijst de naam van de boot naar het bekende kleuterprogramma-voor-het-slapen-gaan. En uiteraard hebben we een avontuur van Kapitein Brom, Maatje en Brilbeer aan boord, evenals een legpuzzel van deze drie dappere beren.
Op jaarbasis varen we omstreeks 130 uren en leggen in die tijd zo'n kleine 1000 kilometers af, doorgaans door Noord-Nederland. De Beereboot is niet een erg dorstig schip: bij haar rompsnelheid van ongeveer 8 km/h gebruikt ze 1,3 liter brandstof per uur. Met een tank van 150 liter diesel betekent dat ongeveer twee maal tanken per vaarseizoen, zodat het schip met een volle tank de winterberging in gaat. Onze vaste ligplaats is de haven van ZC '37 te Kampen, ook wel bekend onder de naam Seveningen. Deze haven ligt aan de IJssel, ruim een halve kilometer stroomafwaarts van het Ganzendiep en een kilometer beneden de Stadsbrug van Kampen. Die haven heeft een bijzonder mooi uitzicht op de stad, die zo ongeveer het mooiste rivierfront van Nederland bezit.
's Winters ligt onze boot in een van de loodsen van Boot- en Caravanstalling Buikema te Kampen, veilig voor weer en wind. Dat doen we al meer dan 20 jaar tot volle tevredenheid. In die periode van het jaar wordt het onderhoud aan de boot gepleegd, zodat deze in het vroege voorjaar weer netjes opgeknapt het water in kan voor een nieuw vaarseizoen vol vaarplezier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten