Gevaren route: Kampen-Blokzijl-Kuinre-Echtenerbrug-Oudegaaster Brekken-Skrok (aanlegplek FL40A)-Franeker-Oude Bildtzijl-Dokkum-Grou-Echtenerbrug-Driewegsluis-Steenwijk-Kampen.
Op onze reis kwamen we 45 bruggen tegen die voor ons geopend moesten worden, en zijn we 8 keer door een sluis gegaan.
De totale afstand was 326 kilometer, en op deze reis verstookten we in 43,6 vaaruren 60,1 liter brandstof.
Vrijdag 3 juni 2016
De eerste dag van onze juni/vakantie voert ons naar het mooie Blokzijl. Het zicht staat in ons logboek als slecht aangemerkt, er was veel vocht in de lucht, maar aan het eind van de middag laat het zonnetje zich zien. De temperatuur stijgt langzamerhand naar zomerse waarden. Onderweg besluiten we dat we `linksom` varen, aan het eind van het Scheepvaartgat dus bakboord uit, richting Vollenhove. Als we onder `De Zwemmer` doorvaren, ligt daar een enorm jacht op een ponton voor de hallen van scheepswerf Royal Huisman. Zeker een 45 meter lang, met daarvoor op een ponton de masten, die er in gedeelten op liggen. Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit bedrijf ooit begonnen is in het haventje aan de Arembergergracht bij de Ronduite!
Uiteindelijk belanden we dus in Blokzijl, onze eerste vakantiestop.
We varen 4 uren, leggen 27,7 kilometer af, verstoken 5,6 liter brandstof en passeren 1 sluis.
Havengeld: € 10,80; Toeristenbelasting: € 2,--.
Zaterdag 4 juni 2016
Vandaag gaan we op weg naar De Kuunder, Kuinre dus. Deze oude zeehaven (de resten daarvan vind je tegenwoordig in het Kuinder Bos) ligt midden in een mooie vaarroute over de Linde.
Het begint te zomeren, de temperatuur loopt langzaam maar zeker omhoog, de zon gaat steeds meer haar best doen en het pure genieten wordt steeds leuker! Langzaam glijden we van Blokzijl (eerst even de sluis), via het Giethoornse Meer en de Wetering naar Kalenberg, waar we € 2,10 voor de brug neertellen (gaat gelukkig snel open), op weg naar de brug in Ossenzijl. Dan - aan het einde van de Ossenzijler Sloot - bakboord uit, naar Kuinre. Onderweg even kijken of de Havendienst II er nog ligt... Ja hoor, de "reusachtige sleepboot van zo'n meter of 5 lengte is keurig op de vaste ligplek gemeerd. Uiteindelijk arriveren we om 12:30 in Kuinre, de stad van Henric de Crane, de roofridder van Schokland...
In 3 uur hebben we 24,5 km afgelegd en 4,3 liter diesel verstookt. Op onze vaartocht kwamen we drie maal een brug tegen en 1 sluis. Bruggeld: € 2,10.
Zondag 5 juni 2016
We gaan anker op om te verkassen naar ons volgende "tussenstation". Traditiegetrouw stoppen we dan bij "De Meerkoet", even kijken hoe de zaken daar gaan. Onderweg hebben we weer een mooie vaartocht, via de Tusschen Linde en het altijd openstaande sluisje van Schoterzijl varen we naar het Wijd en de Pier Christiaansloot. Natuurlijk kom je daar weer van die figuren tegen die op het water durven wat op de weg helemaal niet kan: inhalen terwijl er een tegenligger aankomt. Ja, als je op een huurbak vaart kan alles...
We passeren veilig de Pier Christiaanbrug, nadat we daar tien minuten moeten wachten op een opening. We maken onze oude grap van "de stomme automobilisten" (als we in de auto zitten zijn het altijd die "stomme watersporters")... Tien minuten later voorkomen we dat het land afdrijft: we binden het stevig vast met vier einden touw...
We voeren in 2 uur 14,1 kilometers en hadden daar 2,4 liters brandstof voor nodig. We passeerden 1 sluis en 1 brug. We betaalden € 2,-- bruggeld en € 11,-- havengeld. De Toeristenbelasting bedroeg € 2,--.
Maandag 6 juni 2016
Al vroeg worden we wakker: doffe dreunen zijn ons deel, samen met een constant gebrom. Aan de overkant van de PC-Sleat wordt serieus werk gemaakt van het "miljonairsdorp" dat daar moet verrijzen.
Om de "narigheid" te ontlopen gaan we maar eens even koffiën bij onze vriend van de "Dikke Tût". Gezellig op het terras zitten en kijken naar de stuurmanskunsten van andere schippers. Niet dus: de tent is dicht... Teleurgesteld gaan we dan maar boodschappen doen, want vanavond moet de pot op het vuur...
Na die "klus" gaan we weer aan boord en vervolgens varen we af. Het is mooi, rustig weer en we hebben bedacht dat er een oversteek in de richting van Sleat in zit. Via Follega varen we daar naar toe en na de brug komen we via het oude vestingstadje en het meer door Wâldsein om via de Rakken op het Heegemer Mar te belanden. Nog steeds is het heerlijk rustig weer (de wind in de noordhoek met de verbazende kracht van wel 1 Beaufort, twee zonnen aan de hemel en 23 graden, noodweer dus (voor de zeilers tenminste). Zo steken we het meer over, varen de Ynthiemasleat in en komen uit op de Oudegaaster Brekken. Daar zoeken en vinden we een steiger en installeren ons. Maar die steiger is ons te druk en belet ons een vuurtje te stoken. We maken weer los en "nemen" de volgende steiger. Aan het uiteinde daarvan knopen we vast, met aan de andere zijde (bovenwinds van ons) een schip uit Hasselt: voormalige ZC-ers die tegenwoordig het hele jaar in Fryslân bivakkeren.
Koken met uitzicht op zee, zeg maar... Een geweldig mooie locatie op de kookpot maar weer eens tevoorschijn te halen. Vanochtend hebben we kip ingekocht, en ... Tjonge, wat een lucht! Wat is dat? 't Lijkt wel... Ja, die kip hoeven we dus niet! Dat wordt een vegetarische stoofpot! Dat is oneetbare kip!
Uiteindelijk hebben we toch lekker gegeten! En de reactie van de supermarkt was zeer sportief, al hebben wij daarvan geen gebruik gemaakt (was namelijk niet de bedoeling en we hadden nog een leuke vakantie voor de boeg).
We voeren 33,1 km in 4 uren, hadden daar 5,6 liter brandstof voor nodig en passeerden 3 bruggen. De brug in Sleat kostte € 2,--.
Dinsdag 7 juni 2016
Op naar het noorden... eerst even naar de Liefde, de Workumse watersportzaak voor een aanvulling van de diesel, wat elastieken en een babbel met de uitbaatster die niet ver meer van haar bevalling af was. Daarna weer door de Sudergao-brêge, die - in tegenstelling tot de "heenreis" - draait. We doen dat niet helemaal goed (hadden onder de aanbrug door gekund), wat tot tot gevolg heeft dat we achter een huurbak met oostblokkers moeten aanvaren. Ons leed duurt maar even, want in Neihuzum is de brug vanwege de middagpauze dicht en moeten we 50 minuten wachten. Omdat we dubbel liggen mogen wij na de pauze het eerst door de brug. Maar ook bij Parregea moet gewacht worden, al duurt dat maar vier minuutjes. Uiteindelijk komen we bij Bolsward, daar is de invaart gestremd door een motorschip dat er uit wil en één die naar binnen wil. Dat laatste schip vaart vlak voor ons uit, stopt ineens en roept ons aan. We proberen te stoppen, maar rammen daarbij bijna de kade en besluiten om maar door te varen. Een kleine 20 minuten later varen we de Bolswarder Trekvaart op en laten we Bolsward achter ons om een uur en een kwartiertje later aan te komen op de aanlegplek: FL40A. Skrok dus, het vogelparadijs te midden van het mooie Fryske Gea.
Het landschap van Skrok... |
We genieten van de stilte, het klaaglijke geroep van de kievit en het wat nerveuze geluid van de grutto, die hier gelukkig nog redelijk talrijk rondvliegt. We kijken naar de luchtgevechten met een overvliegende buizerd. Het is druk in de lucht en op het land (waar een boer het gras maait voor het wintervoer).
's Avonds poogt de schipper de lichten van de diverse Waddeneilanden te zien, maar dat lukt eens een keer niet.
Jammer, geen twee aan, twee uit, geen Vlieland dit keer.
Vandaag varen we in 3,6 uren 27,1 km op 4,4 liter brandstof. We passeren in totaal 10 bruggen en moeten in Wommels € 1,-- "brêgegjild" betalen.
Woensdag 8 juni 2016
Verder gaat het, nog noordelijker. We ontdekken waar de heer S. Klaas woont (niet in Madrid in elk geval)...
Sinteklazepleats |
Onder de verzakte brug van Wjelsryp door, kijken naar de Shinook-heli's waar een groot pakket onder hangt. Het is bewolkt, de temperatuur zakt wat en de noord-noordwestelijke wind trekt aan. Zoals wij al lang weten is de vaartocht weer erg aantrekkelijk, en in Winsum betalen we opnieuw een euro "brêgegjild". We zijn Easterlittens dan al voorbij en zeggen opnieuw tegen elkaar dat we daar toch ook nog eens een keertje moeten overnachten... Uiteindelijk belanden we in de buurt van het Van Harinxmakanaal. Links van ons de spitse toren van Tzum en rechts? De mast van een platbodem. De schipper neemt een peiling en constateert dat we met iets meer porrie er op voor langs kunnen varen. Zo steken we over en na een kort stukje komen we in de Oude Trekvaart te Franeker. Om tien over twaalf liggen we stil voor de Kaatsveldbrug bij de Stadsherberg, waar we om acht minuten over één vertrekken. Enkele minuten later leggen we aan in Franeker.
Daar wordt hard gewerkt: er wordt een nieuwe Stationsbrêge gebouwd, en er komt een doorsteek naar het Van Harinxmakanaal. Straks hoef je dus niet meer door de Oude Trekvaart om hier te komen. Een "local" vertelt ons dat de bocht bij de fabrieken langs het kanaal ook afgesneden gaat worden. Bij het park (Noordelijke Bolwerk) worden nieuwe passantenplekken gemaakt. Kortom: er staat heel wat op het programma! Franeker wordt daar zeker beter van!
's Avonds eten we heerlijk bij de Stadsherberg, met een mooi uitzicht op een mooi schip...
Frjenstsjer... |
Vandaag voeren we 13,6 km in krap 2 uren; gebruikten we 2,5 liter diesel en passeerden we 2 bruggen. Er is € 1,-- bruggeld betaald.
Voor het havengeld waren we €8,80 kwijt.
Donderdag 9 juni 2016
Op naar de volgende stop, ergens op die mooie noordelijke elfstedentochtroute. Onze tocht zal niet zo heel lang zijn, denken we. Hij wordt wel gedenkwaardig... Onder een stralende hemel varen we weg vanuit Franeker. Eigenlijk willen we wel water tanken, maar de tapplaats in Franeker is de slang kwijt... Gejat, begrijpen we. Wij hebben wel een slang, maar niet de juiste koppeling (die moeten we nog maar eens aanschaffen, kan toch wel handig zijn...). Uiteindelijk bunkeren we water in Ried, bij het passantenhaventje daar. Dat haventje heeft de mooie naam 't Kattegat... Het kan overigens best een opknapbeurt gebruiken, maar gelukkig is het water er goed. Tijdens het tanken vaart ons een open bootje voorbij met aan boord een schipper en zijn hond, die een eindje verder afmeert. Wij gaan na het tanken verder, en via het Moddergat en de brug in de Hegedyk komen we bij Wierster Syl, de sluis die nu in storing staat. Tenminste: aan onze kant op rood, maar aan de lage kant ook. En in de sluis ook... Bij de sluis staat een mooi bord met daarop de mededeling dat je bij een storing niet hoeft te bellen, want die worden automatisch doorgegeven... De schipper is natuurlijk eigenwijs en belt toch dat telefoonnummer dat er op vermeld staat. Hij krijgt een bedrijf in ... Juist ja, in Boxtel aan de lijn. Op dat moment weten we nog niet dat we deze mensen deze vakantie nog een keer tegen zullen komen! Maar er wordt ons een monteur beloofd. Die zit nu nog in Harlingen, maar komt daarna naar ons toe. Gaat ongeveer een uur en twintig minuten duren... Voor dat het zover is, heb ik eerst een instructie gehad hoe ik het euvel eventueel zelf kan verhelpen, maar helaas werkt dat niet. Het zorgt er wel voor dat ik het schip van de andere zijde kan informeren over wat er aan de hand is.
We wachten geduldig af. Inmiddels is de zon wat verdwenen, maar het weer is toch aangenaam genoeg. Ongeveer 80 minuten na onze aankomst arriveert de monteur. We vertellen wat loos is, en hij zorgt dat we op handbediening door de sluis kunnen. Dat geeft ons de mogelijkheid om voort te gaan naar Oude Bildtzijl, waar we de nacht willen doorbrengen. Mooie tocht!
We genieten van het mooie vlakke landschap, mooie koeien in mooie weilanden en mooie wolken in de lucht. De zon is teruggekomen!
Uiteindelijk meren we ons bootje af op LM 75, een aanlegplek ongeveer een kilometer buiten Ouwe Syl.
Vlak er bij is een fietsbruggetje en we liggen er prima...
Het uitzicht is prachtig en de rust overweldigend... Al hoewel...
Een flink gebrom vervult de lucht en aan het firmament verschijnen negen straaljagers in diamant-formatie. O ja, de luchtmachtdagen zijn dit jaar in het zes kilometer verderop gelegen Leeuwarden, op de vliegbasis aldaar... De Patrouille de Suisse is al vast wat aan het oefenen. 't Ziet er best indrukwekkend uit, vooral als die negen laag overvliegen... Op enig moment zegt de schipperse: "daar is vast wat verkeerd gegaan, 'k zie een flinke rookwolk". "Ben je gek..." Nou neen, ze is niet gek: één van de vliegtuigen heeft een andere aangetipt en is bij Bitgum in vuur en vlam naar beneden gevallen. De piloot heeft zich met de schietstoel kunnen redden, het vliegtuig viel vlak naast een paprika-kwekerij in een vijver en de piloot landde midden in een kas waar zo'n vijftien mensen aan het werk waren... In de traditie van de tien kleine negertjes waren er toen nog maar acht... En die doen morgen niet mee aan het geweld van de Frecce Tricolore uit Italia, de Red Devils uit België, nog zo'n stuntteam uit Frankrijk (Patrouille de France) en de Engelse formatie. Dat belooft de komende twee dagen wat... Gelukkig had de piloot alleen relatief geringe verwondingen (naar verluidt snijwonden en een gebroken enkel) en vielen er verder geen slachtoffers.
Onze tocht van vandaag was 21,5 km. lang, daar hebben we ruim 3 uren over gevaren. Dat kostte aan brandstof 4,2 liter diesel. We hebben één sluis "genomen".
Vrijdag 10 juni 2016
Vandaag is de broer van de schipper jarig, dus maar even bellen... Dat gaat gepaard met het gebrul van straalmotoren... Er is ook heel wat te zien! Gekleurde rookslierten in de lucht, een groot rood hart met een pijl er door,
een JSF (wat maken die dingen een enorm lawaai) en meer van dat soort ongein. Laatste plaatje van nog maar weer een formatie. Zo hebben we twee dagen kunnen "genieten" van lawaai en spectaculaire vliegstunts en formaties.
Maar we moeten maar weer eens verder... Al hoewel... Even naar Vrouwbuurstermolen voor een oude traditie: koffie met appel... da's nou jammer, er is geen vers appelgebak! Dan maar alleen koffie, want we hebben toch een wandelingetje gemaakt. Vlakbij het restaurant spotten we nog een bijzonder voertuig: een echte Renault Alpine, die ook nog in de verkoop staat. Maar even een plaatje van gemaakt onder het motto LVT (Leuk Voor Thuis).
Onderweg hadden we toch mooi de omgeving even gezien. We wandelden langs het sluisje van Alde Leie, en langs het station van Vrouwbuurstermolen...
Na zo'n lange wandeling gaan we maar weer eens terug naar ons bootje, dat eenzaam aan de steiger is gemeerd.
's Avonds wandelen we de andere kant op, we weten dat je in Ouwe Syl lekker kunt eten... Op zien Aukes, wel te verstaan! En omdat het weer goed meewerkt, doen we dat gewoon buiten, aan de rand van de oude zeesluis. Mooi plekje!
Zaterdag 11 juni 2016
Genoeg gebeuzeld, we gaan nu echt verder. Vandaag is het doel de stad waar ze ooit Bonifatius om zeep hebben geholpen. We varen onder een zacht regentje (ja, het regent!) de Alde Leie op, en gaan door de sluis. Achter de sluis wordt het "een beetje smal"...
Dit is het enige stukje op de hele noordelijke elfstedenroute dat tussen de huizen ligt. Voor de rest is het alleen maar vlak land zonder opgaande begroeiing, zonder beschutting. Maar wel heel mooi om te zien! We zien hier ook nog wat andere, leuke zaken. Een schaatser en een auto...
Zo'n vaartocht is altijd maar weer verrassend...
En dan? De grote leegte van Noord-Fryslân. Hoe mooi is het landschap en wat moeten die elfstedentochtrijders afzien als de koude winterwind strak in het oosten staat... Wij genieten, maar wij hebben dan ook mooi weer... Zop varen we door naar dat wereld beroemde brugje in Bartlehiem. Daar zien we een mooie antieke kruiser liggen: Us Antykje, vlak voor die brêge. Kijk maar!
hèt brugje! |
Us Antykje |
We varen verder, want we willen nog helemaal naar Dokkum. Dat wordt nog een spannende bezigheid. We belanden in de middagpauze in Burdaard, voor de Steenhuizer Brug, midden in het dorp. Dubbel rood dus... Nou ja, dan gaan wij ook maar even lunchen, toch? Maar zo rond een uur of één komt de lokale "brêgewipper", die ons in het mooie Fries uitlegt dat er een brugstoring is aan de volgende brug (die hij ook moet bedienen). Of we bereid zijn om tussen de twee bruggen af te meren, want er komt een hele stoet schepen aan vanuit Leeuwarden. En natuurlijk willen we dat wel doen, want we gingen toch naar Dokkum?
We hebben het geweten... Om half vier 's middags passeren we de Steenendamster Brêge in Burdaard, en pas een uur later leggen we aan in het altijd weer mooie Dokkum. O ja, in Burdaard kregen we nog wel even een JSF, een F16, een Orion en wat ander "ongeregeld" van de luchtmachtdagen op geringe hoogte door. Boel lawaai, dat dan wel weer...We voeren 22,4 kilometers in 3 uren en gebruikten 4,3 liters brandstof. Daarbij passeren we 5 bruggen en een sluis.
Zondag 12 juni 2016
Tja, na het meest noordelijke punt in de route moet je weer een keer naar het zuiden. We hebben besloten dat we op de elfstedentochtroute blijven, dus dat wordt een vaartochtje langs Burdaard, Bartlehiem, bakboord uit naar Aldtsjerk en zo naar Leeuwarden. In Oudkerk (Aldtsjerk dus) hebben we een probleempje met het zelfbedieningsbrugje. We denken hier het kleinste Friese aanlegsteigertje te hebben gevonden. Je gooit twee eurootjes in een automaat, waarmee je vervolgens de brug kunt bedienen. Als je klaar bent krijg je die twee eurootjes weer netjes terug. Het zorgt er alleen maar voor dat je niet op het idee komt om het mooie plaatsje in tweeën te knippen met een open brug...
Een aardige visser is zo vriendelijk om ons geld in de automaat te doen en ons door de brug te helpen. Aan het eind van het dorp is een jachthaven, waar we water willen innemen. Maar wat een goor smaakje heeft dat zeg, en wat we ook doen, het wordt er niet beter van. Jammer van die 50 eurocent, maar dat willen we niet in onze tank. Dan maar later water... We varen door, en een eind voorbij het Oudkerkster Meer vinden we vlak achter Moarks Pôlle aanlegplek LM 14, zomaar midden in het land. Mooie plek, daar gaan we lekker koeze...
Marion besluit een wandeling te gaan maken, en de schipper blijft achter op het fregat... Iemand moet de wacht houden, toch? Vanaf de Beereboot zie ik een soort van wit gordijn naderen... Dat gaat niet goed... Marion gebeld, maar die is al op de terugweg. Helaas: te te laat... Als ze aan boord is laat ik het water uit haar schoenen lopen, trekt ze al haar doornatte kleren uit (en staat dus in dezelfde kleding als waarmee ze op deze wereld kwam). Dat was dus een echt regenbuitje...
De afgelegde afstand is deze dag 17,6 km in 2 uur en 45 minuten en we gebruiken 3,3 liter brandstof. Op deze tocht passeren we 6 bruggen.
Maandag 13 juni 2016
Verder naar het zuiden... Op de Murk (of is het nou toch de Moark?) genieten we van het bijzonder fraaie Fryske Gea, het Friese landschap. We naderen de Canterlandse Brug. Bijzonder kunstwerk, in de dubbele betekenis des woords! Kijk maar eens wat je daar tegenkomt.
Een heel mooi gezicht, maar die eigenwijze visser... Z'n ene hersencel is vermoedelijk defect. Wachten tot je z'n dobbertje er bijna afvaart en dan kwaad doen. Alsof ik over het land kan varen.
Ondertussen naderen we Leeuwarden. Aan de horizon zie je dan de "skyline". Langzaam aan vaar je naar de stad toe, die je vervolgens rechts laat liggen: even over de Bonkefaert (waar de Elfstedentocht eindigt, en dan het Ouddeel op, langs de oostkant van de stad. Vlak voor het huis van Julius langs (die kennen we van die andere "oliebollen-club"). In het logboek heet deze reisdag "op naar de regen"... We gingen dus naar Grou,maar voordat we daar waren, viel het met bakken uit de lucht en zagen we een Fiat 500 op een wel heel vreemde plek...
Juist ja, boven op een dak, waar het oude voertuigje de windrichting moet verklappen.
Na de Gallebrêge komen we in Grou, het dorp dat zijn naam weer eens heel erg eer aan doet: geen klein beetje zon te zien... Maar we hebben er wel weer lekker gegeten! In restaurant 't Kofschip hebben we onze maagjes prima gevuld met een overheerlijk maal! Zo zie je maar weer: als het restaurant dat je kent gesloten is, ontdek je nieuwe plekjes die zeker even goed zijn!
In Grou betalen we € 9,20 havengeld inclusief toeristenbelasting, we varen vandaag 20,2 kilometer in 2 uur en 50 minuten. daarvoor gebruiken we 3,6 liter diesel. We passeren slechts 1 brug.
Dinsdag 14 juni 2016
Een tochtje dwars door Fryslân doet het altijd wel weer... Zomaar wat namen op onze tocht via Akkrum: Paenster Ie, Bokkumer Mar, Boorne, Leppe Akwadukt. En bij de Weidlân Brêge is tegenwoordig zelfs een goede afmeervoorziening voor als het eens even duurt voordat de brug draait.
Maar het gaat verder, want we hebben bedacht dat we vanavond het Tjûkemar willen zien. Echtenerbrug dus... Dat dit een mooi plekje is weet de regelmatige bezoeker van dit blog al. Kijk maar hoe mooi.De druppels van de regen zitten nog op het achterraam, maar die dalende zon is zo mooi... De Meerkoet is toch wel één van onze favoriete plekjes!
We varen 36 kilometer in 4 uur en 30 minutenen gebruiken 6,7 liter diesel. Onderweg passeren we 3 bruggen. In de haven betalen we € 12,-- inclusief € 2,-- toeristenbelasting. O ja, de brug kost ook € 2,--.
Woensdag 15 juni 2016
Vandaag een "vluggertje". Een korte verplaatsing naar dat andere mooie plekje, op de grens van Fryslân en Overijssel: die bijzonder mooie Driewegsluis, met dat fraaie eiland er naast.
Mooie luchten bij een mooie plek: de Driewegsluis |
Na de maaltijd hebben we nog even een mooie wandeling gemaakt. Dat levert nog weer een mooie plaatje op van de "achterzijde" van het eiland bij de sluis.
Vandaag hebben we 10,3 km gevaren, , daar hebben we 1 uur en 15 minuten over gedaan. Dat kostte 1,9 liter diesel. We kwamen door 3 bruggen. Aan het eilandje bij de Driewegsluis waren we € 6,-- havengeld kwijt.
Donderdag 16 juni 2016
Een bekende bestemming: Steenwijk. Wat bruggen, een sluis en nog geen twintig kilometers verder op. Een mooie tocht door een bijna kaarsrecht kanaal, na de meanders van de Linde, die we tot aan Ossenzijl moeten volgen. Daar wacht ons een spannend avontuur met twee asociale figuurtjes die vinden dat een rood licht bij de brug betekent dat je er in kan varen. Da's erg lastig, want bij de brug van Ossenzijl kan je niet uitwijken, je vaart daar tussen twee betonwanden door een breedte van een meter of zeven. En dan nog schelden ook... Vreemd volk... We ontdekken dat op de bruggen weer brugwachters zitten, een goed plan van de provincie Overijssel! Het maakt het varen weer persoonlijker en de wachttijden voor de scheepvaart èn het wegverkeer worden er beduidend minder van!
In Steenwijk gaan we even naar de Rechter, maar dat bekomt vooral de schipper niet zo goed: de bitterballetjes veroorzaken stevige buikpijn èn buikloop... Bij de bestelling er van ook nog een flinke dosis ergernis: het duurt bijna een uur voordat die slechte dingen op tafel staan. De ober vindt een praatje met een dame van veel groter belang. In het vervolg zullen wij er wel linker zijn: we gaan niet meer naar de Rechter.
Afgelegde afstand is 17,5 km., de bestede vaartijd is 2,uur en 30g minuten. Daarvoor gebruikten we 3,1 liter brandstof . Onderweg passeerden we 5 bruggen en 1 sluis. Het havengeld, inclusief toeristenbelasting in Steenwijk bedroeg €12,80.
Vrijdag 17 juni 2016
Vandaag maken we een wereldreis van nog geen acht kilometer. Maar het is er zo mooi... Eerst even de stad in. Daar kopen we onder anderen een Mexicaanse zon, die we later aan ons huis kunnen bevestigen. Hebben we altijd wat vrolijks om naar te kijken! Vervolgens gaan we "op stap" zoals dat heet: op naar de plek waar de muggen bijten. Na de bruggen in het Steenwijker Diep meren we bij Muggenbeet, nog voordat we bij de Wetering zijn.
De schipperse maakt een wandeling, de schipper houdt de wacht en geniet van de zon. Kortom: goede aanlegplek op een rustige locatie!
Deze wereldreis was 7,6 kilometer lang, werd in iets meer dan een uur gevaren en haalde 1,6 liters diesel uit de tank. Er moesten 2 bruggen open en dat kostte € 2,10.
Zaterdag 18 juni 2016
Via Giethoornse Meer, Walengract, Beulaker Wiede en Aremberger Gracht naar huis, de vakantie is bijna over. Om kwart over twee meren we af in onze box bij jachthaven ZC '37 te Kampen.
De afgelegde afstand bedraagt dan 33 km., waar we 4 en een half uur over hebben gevaren. Dat kostte 6,8 liter diesel. We hebben 1 brug en 2 sluizen gepasseerd.
De totaal afgelegde afstand bedraagt deze vakantie 326,2 kilometer, in 43 uur en 36 minuten afgelegd. Daarbij is 60,1 liter diesel verbruikt, en zijn 45 bruggen en 8 sluizen gepasseerd. Gemiddelde snelheid 7,5 km/h, gemiddeld brandstofverbruik 1,4 liter per uur.
Dank je voor je verhaal, met veel genoegen gelezen. Het was dan ook een bekende omgeving voor een geboren 'Ossenzieliger'.
BeantwoordenVerwijderenArnold
We wonen dan ook in misschien wel het mooiste vaargebied van ons land!
VerwijderenWeer een mooi verhaal Johan. Vrijwel dezelfde tocht die wij dit jaar maakten met onze "nieuwe" opvolger van Ukkie.
BeantwoordenVerwijderenIk ben alleen nog te druk geweest voor een verslagje op de website. Voorlopig dus even genieten van jullie verslagje
Richard
Ben toch benieuwd naar je verhaal. Het verslag van onze septembervakantie is in voorbereiding. Komt binnenkort.
Verwijderen