Ff naar Frjentsjer en daarna van Franeker weer terug...


Vakantietocht van 13 juni 2017 tot en met 24 juni 2017.


De gevaren route: Kampen - Driewegsluis - Balk - Grote Gaastmeer - Welsrijp - Franeker - Earnewâld - Terherne - Echtenerbrug - Muggenbeet - Kampen.


Afgelegde afstand: 267,5 km., verbruikte brandstof 52,5 liter, aantal vaaruren 37.








dinsdag 13 juni 2017
Vandaag is de start van de vakantie. We hebben een einddoel bedacht en gaan in de loop van de dag op pad. Nou ja, pad, we kiezen meer het ruime sop. Het wordt een redelijke afstand, vanuit Kampen varen we bijna naar de Driewegsluis. Onderweg genieten we van het mooie weer, het mooie landschap en de rust. Onze tocht voert ons door Wetering, langs Geertien en door Kalenberg. Gelukkig zijn er vrij weinig kano's, maar de paar die er zijn halen weer de mooiste stunts uit. De brug in Ossenzijl draait dit keer vlug en al snel zetten we koers naar de Linde. Een eind voor de Driewegsluis is aan de bakboordzijde van het vaarwater een mooie aanlegplek (TJ28), waarvan we al een tijdje zeggen dat we daar ook eens moeten stoppen. Dat doen we nu dus, en we meren ons bootje midden in het boerenland.

Het is een mooie, stille plek, en we genieten van de fraaie luchten. 's Avonds wordt het erg stil, en langzaam verlaat de zon ons. Het wordt nacht.
Nacht in de Linde















O ja, dat was ook nog een "dingetje": er is een nieuwe navigatiecomputer. Zo nieuw dat nog niet alle randapparatuur beschikbaar is: de GPS-muis is pas een dag voor vertrek gearriveerd (de oude kan niet met die nieuwe computer overweg), maar een auto-lader... Die is er nog niet, en de schipper had bedacht dat dit wel met de andere oplader kon. Nou, de stroom ging rap de computer in, en de rook kwam er nog sneller uit... Daarna was opladen geen optie meer, en moest de oude computer (die was wel meegekomen) weer op het dashboard. De nieuwe was leeg, en moest eerst naar de computerdokter. Die grap betekende een volledig nieuwe computer, zij het in de oude behuizing...

We passeerden 2 sluizen, 2 bruggen, betaalden € 2,20 bruggeld. We hebben 26 kilometer gevaren en 5,2 liter diesel verstookt. We varen 6 uur en 12 minuten..

Woensdag 14 juni 2017
De volgende dag varen we verder en doen we iets dat we vijwel nooit doen: we laten de Meerkoet links liggen. Dat heeft te maken met het vakantiethema: "vergeten plekjes". Want we hebben het plan om op plekken te gaan liggen met onze boot waar we òf nog nooit hebben gelegen, òf heel lang geleden hebben gemeerd. En dus varen we zonder te stoppen het Tsjûkemar op, op weg naar Sloten en het Sleattemer Mar. Het is wederom prachtig weer, en met een rustig tempo hobbelen we over het Tsjûkemar langs Marchjepôle via de Follegasleat en de Kromme Ee naar het Brandemar naar Sleat, waar we al weer geluk hebben met de brug. We betalen het brêgegjild (€ 2,--) en varen via het Slotergat naar het Slotermeer, waar we scherp bakboord uit gaan. Die koers brengt ons naar de Luts, die we helaas niet verder dan tot aan het begin van Balk kunnen bevaren: de bruggen zijn te laag... De scheepswerf daar is verdwenen, we liggen vlak bij het toilet- en douchegebouw, dat we ooit in aanbouw zagen (toen we ons Paddekuikentje nog bezaten en wel de Luts op konden).

Je kunt er kleurrijk badderen...

We zijn eenmaal geschut en kwamen door 5 bruggen. Dat kostte € 4,--. De afgelegde afstand: 29,5 kilometer, tegen 6 liter diesel. We varen vandaag 3 uur en 54 minuten.














Donderdag 15 juni 2017
We verlaten Balk en koersen in de richting Waldsein. Omdat we daar al veel vaker waren, laten we het plaatsje links liggen en gaan weer bakboord uit, de Waldseinder Rakken op. We varen achter een motorboot aan, en komen uiteindelijk op het Heegemer Mar, dat we schuin oversteken. Er wordt volop gezeild, er staat een leuk windje en overal om je heen zie je de witte en bruine driehoeken en trapeziums. Het spel heet "zoek ton 7", want als dat na een rechte lijn varen lukt, heb je een kortste afstand over dit langgerekte meer gevaren. Het lukt dit keer niet helemaal: we belanden bij de vijfde ton in de aanvaarroute naar de Inthiemasloot. We naderen ons doel, het Grote Gaastmeer, waar we meren aan steiger 18D, in een leuk insteekhaventje. We hebben daar ook leuke buren....
Zoals aangegeven: een mooi plekje! En dat was maar goed ook, want het begon steeds harder te waaien en dus besloten we om hier een tweede nacht te blijven. In onze nabijheid lag een zeiljacht waarvan de mast heel erg begon te fluiten. Tja, de wind...

Er waren vandaag geen bruggen of sluizen. We hebben vandaag 15,5 kilometer afgelegd, wat 3 liter diesel kostte. De tijd die daaraan is besteed: 1 uur 54 minuten.

Zaterdag 17 juni 2017
Die wind hield ons dus even vast, we lagen wat verwaaid om het zo maar eens te zeggen... Maar daarna knapte het weer op, en werd onze tocht vervolgd. Het einddoel voor deze mooie dag werd Welsrijp. Daar weten we een leuke aanlegplek net voor die brug die een aantal jaren geleden enkele centimeters inzakte door een te zwaar beladen hooiwagen...
Ik schreef al: het weer knapte wat op. Weliswaar is het nog steeds zwaar bewolkt, maar de temperatuur is 20 graden en de wind haalt maar één beaufort... We hoeven maar vier minuten te wachten voor de spoorbrug bij Workum, halen vervolgens ruim 48 litertjes diesel bij De Liefde en slaan daar ook water in. Natuurlijk lukt het ook dit keer weer om in de middagpauze bij de brug van Tjerkwerd aan te komen, iets wat leidt tot veertig minuten verplicht stilliggen. De lunch smaakt goed... Bij het Krûswetter van Bolsward hebben we wat moeilijke toestanden met een huurboot die niet weet hoe het moet en met uitkomende vaart vanuit de stad. Maar dan kunnen we verder, want we hebben bedacht dat we nog wat boodschappen moeten doen. De schipper zal daarom naar de supermarkt gaan, maar daar aangekomen is die gesloten. Natuurlijk ligt de telefoon in de boot, dus de schipperse waarschuwen gaat wat lastig en teruglopen is geen optie. Dat wordt een wandeling naar de andere kant van de stad, waar ook een grote super zit, een olifant van een ding... Daarna wandelen naar de boot met een gewichtige boodschappentas... Dwars door het centrum, langs het mooie stadhuis en in een steeds hogere temperatuur... De hele grap kost ruim 50 minuten... Dan hobbelen we verder over bekend water, raken een euro kwijt aan de brug in Wommels en belanden uiteindelijk in Welsrijp, waar we vastmaken aan de aanlegplek (die dus geen vermelding op de kaart heeft), vlak bij de brug in de N384. We kijken hoe een labrador door zijn baasje het water ingestuurd wordt, en hoe het dier enthousiast tussen de wal en ons schip doorzwemt...
We hebben in Bolsward ingekocht voor de kookpot, die komt dus nu uit het vooronder. De driepoot wordt opgezet, de vuurschaal gemonteerd en onze buitenkeuken wordt in bedrijf gesteld voor onze eigenste versie van coq au vin-op-een-houtvuurtje. Na een heerlijke maaltijd genieten we van het mooie uitzicht.














afgemeerd aan een heel mooi uitzicht...

Er waren 8 bruggen op ons pad, het bruggeld was € 1,--. We hebben onderweg 48,45 liter diesel getankt voor € 61,02. De afgelegde afstand bedraagt vandaag 34 kilometer, we verbruiken 7 liter diesel. Gevaren tijd: 5 uur.



Zondag 18 juni 2017
Vandaag varen we slechts 5,3 kilometer... De tocht gaat naar het einddoel van onze reis: Franeker. Het is om 10:00 uur al aardig qua temperatuur: 27 graden en een onbewolkte lucht. Als we Franeker zijn ingevaren wacht ons aan het eind van de Oude Trekvaart een nieuwe Kaatsveldse Brug, die hoog genoeg is om hem - in tegenstelling tot vroeger - in gesloten stand te passeren. Ook de dam aan het einde van de aanleg achter de Stadsherberg is weggegraven. De brugbediening in het Van Harinxmakanaal is aangepast. Om te voorkomen dat we zonder levensmiddelen komen te zitten en in de hitte van de middag moeten fourageren, gaan we maar meteen op pad. De winkel van de a-ha-erlebnis zit in de buurt. Als we "de buit" binnen hebben doen we een wandelingetje en maken een babbel met twee mensen die in een fraaie woning zijn komen wonen vanuit het "wilde westen" (lees: de Randstad). Daarna vermaken we ons met een korte wandeling door het leuke Franeker (want daarvoor waren we toch gekomen?). Tijdens die wandeling komen we eindelijk een keer in de tuin van de Martenastins, een versterkte woning uit 1498. Een mooi gebouw met een mooie geschiedenis, die buiten op een informatiepaneel is weergegeven. Daarop is onder anderen te lezen dat het pand ooit het stadhuis van Franekeradiel was.

We kwamen in Franeker zonder dat een brug of sluis voor ons behoefde te draaien. Kort vaartochtje: 5,3 kilometer, 1 liter diesel. Vaartijd: 36 minuten.




Maandag 19 juni 2017
Langzaam maar zeker afzakken in de richting van Kampen. Dat is de bedoeling nu onze vakantie wat korter is dan andere jaren. wat niet afzakt is de temperatuur, die stijgt in de ochtend al naar tropische waarden. Op de foto van de Martenastins is de luchtkleur al te zien die ook vandaag overheerst: strakblauw, aanvankelijk zonder wolken... We verlaten Franeker in noordelijke richting en belanden op een stuk van de noordelijke elfstedenroute, die in de kringen van de pleziervaart bekend staat als de Kleiroute. Het is een mooie tocht, die ons via plaatsjes als Ried en Berltsum naar Deinum voert, al waar je in het Van Harinxmakanaal belandt.
Vlak voordat dit gebeurt, zien we zo'n lawaaivogel door de lucht scheren, gevolgd door zijn al even luidruchtige soortgenoot, die op onze kosten de stilte verscheuren.


In het Van Harinxmakanaal moeten we een stuk langzaam varen omdat er een aquaduct wordt gebouwd. Via het Langdeel en Hempens belanden we in het Omleidingskanaal, waar we ons bootje vastmaken aan de aanleg van PR03. We besluiten in het water te vallen vanwege de temperatuur. Een beetje afkoeling door te zwemmen dus.

Geen bruggen of sluizen. De afgelegde afstand bedraagt 33,3 kilometer, dat kost 6 liter brandstof. Vaartijd bedraagt 4 uur 18 minuten.






Dinsdag 20 juni 2017
Het blijft helder weer, ondanks de volledig bewolkte lucht en de temperatuur die vandaag zeker tien graden lager is dan die van gisteren. We hebben er geen bezwaar tegen, want het was wel afzien in dat gesloten stuurhuis. En dat heldere zicht wordt misschien wel verzorgd door de wind, die zeker een kracht vier oplevert. Achter de tuinen van Warten langs komen we bij de brug, die we in twee minuten kunnen passeren. We laten Earnewâld dit keer links liggen en belanden via de vaarwateren daar uiteindelijk in Akkrum, waar we van kwart voor één tot vijf voor half twee middagpauze houden. Daar passeren we twee bruggen, die ons tezamen € 4,-- kosten, waarna we uiteindelijk op ons favoriete aanlegplekje SN09A belanden: vlak bij dat bord met die leuke tekst ("Lekker windje hè? Zal ik er nog eentje laten?"). Juist, we liggen tegenover het Kameleondorp en zien hoe klassen met schoolkinderen zich daar enorm vermaken. We wandelen wat op de aanlegplek en genieten ook hier weer van het uitzicht.

3 bruggen, bruggeld € 4,--. Na 22 ,1 kilometer zijn we op onze bestemming, dat kost 4,3 liter diesel. Vaartijd: 3 uur 6 minuten.

Woensdag 21 juni 2017
Vandaag breekt de zomer los, hoewel we in de nadagen van het voorjaar al tropische temperaturen meemaakten. Dat lukt nu even niet: het kwik blijft steken op een aangename 20 graden, maar de wind is wel weggezakt. Tegen half elf steken we van wal en over de Terkaplester Puollen varen we naar de Noorder Oudeweg, de Langweerder Wielen en de Scharster Rijn naar de brug die om 12:10 uur op ons pad komt. Gelukkig is daar de middagpauze afgeschaft en nadat de bus er over is gereden draait hij, zodat we doorgang krijgen naar Echtenerbrug, waar we rond kwart over één na bijna 24 kilometers varen meren bij de Meerkoet. We hebben een prettige babbel met de havenmeester.
Er moet natuurlijk ook gegeten worden en in het kader van onze ontdekkingsreis eten we niet bij de kus in het dorp (Dikke Tût), maar bij de concurrent die zich in de voormalige melkfabriek heeft gevestigd. Natuurlijk gaan we even een terrasje pakken om te zien of ze er wel een goede kaart op na houden en of het uitzicht er wel wil deugen. En wat denk je? Meteen aan het water, onder een prettige tarp in de schaduw met een koel biertje en een prachtige kaart. Daar gaan we dus echt wel lekker eten! Dus vindt 's avonds opnieuw een wandeling plaats, om op het terras heerlijk te eten. O ja, er was ook nog een geweldig leuke kinderverjaardag aan de gang voor twee schoolgenootjes die midden in de zomervakantie jarig zijn, maar dat nu al vast mogen vieren (want anders zijn alle vriendjes en dinnetjes met vakantie naar verre en minder verre oorden... Dat levert een mooi plaatje op... Lekker met z'n allen suppen op dat reuzensup-board, en kijk, papa en mamma doen ook mee!



Na het diner maken we een prettige babbel met de eigenaren die zich ook erg inzetten om de hele streek rond het Tjûkemar te promoten. Terecht, want het is er fijn toeven en varen.

We passeren 1 brug. 23,4 kilometer staat er op de teller, de tankinhoud is met 4,7 liter verminderd. We waren 2 uur en 54 minuten onderweg.
De Tjongervallei met de beide eigenaren. Mooie plek, mooi eten!











Donderdag 22 juni 2013
We starten de dag met het doen van boodschappen bij de supermarkt in het dorp. Eerst een leuke wandeling heen, een wandeling in de winkel en een wandeling terug. Na de boodschappen nemen we water in en wordt er vertrokken in de richting van ons doel voor deze dag. We maken echter wel een omweggetje: vanuit de Meerkoet varen we het Tsjûkemar op. Onderweg merken we dat het toch wat harder waait dan we hadden gepland, een krachtje vier uit het zuidwesten. Maar om kwart over elf, als we vertrekken vanuit de jachthaven is het al 30 graden... Drie kwartier later varen we de Broeresloot in en twintig minuten later varen we langs het eilandje de Kuinder of Tjonger op, ditmaal in de juiste richting: naar Kuinre. Om vijf voor half twee pauzeren we aan aanlegplek TJ25, waar we drie minuten voor twee weer vertrekken. Zo hobbelen we verder, en om bijna kwart voor drie in de middag komen we bij de sluis van Kuinre, de Kuunder Sluus. Een toen minuten later knopen we de steiger aan de bakboordzijde van het vaarwater weer vast aan de boot, zodat die niet kan afdrijven. Inmiddels is de bewolking toegenomen, net als de temperatuur, terwijl ook de luchtdruk is gestegen.

We worden eenmaal geschut. We leggen 21,6 kilometer af en gebruiken daarvoor 4,4 liter brandstof. Gevaren tijd: 3 uur, 6 minuten.

Vrijdag 23 juni 2017
De volgende dag wacht ons een strakblauwe lucht. De wind waait nog net zo hard (of zacht; wat je maar wilt) en er is een aangenaam temperatuurtje van 24 graden. De luchtdruk is nog wat gestegen, dus dat alles belooft wel wat goeds. Iets na half tien vertrekken we in de richting van Ossenzijl, via de Linde. Onderweg passeren we de Havendienst, het bootje dat bij een boerderij stoer ligt te zijn. Een uurtje later draaien we - na Havelock - de Ossenzijler Sloot in, waarna we vlot door de brug gaan. De tocht naar de brug van Kalenberg - die voor € 2,20 voor ons open gaat - duurt ongeveer een half uurtje, en via de Heuvengracht en de Wetering varen we naar de Scherenbrug om rond twaalf uur die middag te meren in de omgeving van Geertien. Uiteraard moeten we daar het terras bezoeken om de appeltaart uit te proberen. Natuurlijk doen we dat met de nodige biertjes er bij, onderwijl genietend van de voorbij varende bootjes en het publiek.

Er draaien 3 bruggen voor ons, de kosten zijn € 2,20. De gevaren afstand bedraagt 18,9 kilometer, wat 3,8 liter brandstof kost. Vaartijd: 2 uur en 36 minuten..

Zaterdag 24 juni 2017
Eigenlijk wijken we een beetje af van een goede gewoonte: meestal zijn we al op vrijdag in de thuishaven of er vlak bij in de buurt, zodat we slecht weer voor kunnen zijn. Dat is deze vakantie niet nodig: het is steeds enorm mooi weer! Tenminste... Als we om half elf die ochtend het weer noteren, dan schrijven we een volledig bewolkte lucht, een temperatuur van "slechts" achttien graden en een westenwind kracht drie à vier. O ja, het motregent ook...
Vandaag moeten we echt naar Kampen, want dan hebben we morgen e gelegenheid om de boot uit te pakken en schoon schip te maken. Dus gaat de reis via het Giethoornse Meer uiteindelijk via de Aremberger Gracht en het Scheepvaartgat naar Kampen. Om de brug van Ronduite te vermijden varen we via de Blauwe Hand en de Belterwiede. Onderweg hebben we nog wel wat voorzichtige regenbuitjes (achteraf zal blijken dat die de voorbode van een matige zomer waren, waarin we vrij weinig hebben gevaren). Uiteindelijk komen we rond tien over vier in  de middag aan in onze eigen box, een mooie vakantie met fraai weer is tot een goed einde gebracht.

We passeren 2 sluizen, geen enkele brug behoeft te draaien. We varen vandaag 37,9 kilometer en gebruiken daarvoor 7,8 liter diesel in 3 uur en 24 minuten tijd.

In totaal hebben we zo'n 267,5 kilometers gevaren. In onze vakantie kwamen we 6 sluizen en 22 bruggen tegen, die in totaal € 13,20 hebben gekost.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten