Een nieuw seizoen

De winter hebben we achter ons gelaten en de eerste zomerse dagen zijn ook al weer achter de rug. Maar de Beereboot ligt nog in de schuur. Druk bezig met de Oude Dame, die een complete facelift onderging. En natuurlijk het winterse weer dat ineens de kop op stak en in elk geval voor hele mooie beelden zorgde.


't Waren natuurlijk wel hele koude beelden! Maar ook in de schuur was het enorm koud (een grote deur met daarbij glas ligt pal op het oosten), schilderen was er niet bij! En dat was wel nodig: ik had een raam uit de slaapkajuit verwijderd wegens roestvorming onder het raamrubber.
 
Dat probleem is inmiddels getackeld, maar het spul weer terugplaatsen moest wachten op warmer weer.


Dat terugplaatsen heb ik op 21 april 2018 gedaan. 't Was een heel gevecht, het rubber was toch nog stugger dan ik dacht. Maar uiteindelijk heb ik toch gewonnen, en dat gaf - zeker na gisteren, na het debacle met de bus (kijk maar op de pagina over de busrestauratie).  Het raam zit er weer in, de pees moet nog even in het rubber getrokken worden. Het onderwaterschip is ook al weer zwart en de reparatie aan de spiegel vordert goed. Niet helemaal perfect werk, maar in elk geval netjes genoeg om dit nieuwe seizoen weer te gaan varen.


maandag 23 april 2018
Zo, het raam zit er weer helemaal in, inclusief de pees. Ook dat was wel weer even een dingetje, ik doe dat eigenlijk niet vaak genoeg... Verder even wat kleine schilderklusjes gedaan. Eén van de stabilisatievleugels moet nog een keer, en hier en daar het potdeksel bijwerken. En dan mag 'ie weer te water!


zaterdag 28 april 2018
Wat later dan meestal gaat vandaag de Beereboot weer het natte water in. Om 8 uur staan we klaar bij de helling en om half negen ligt de boot weer in de box. De motor starten was geen probleem: starten-lopen, zoals dat heet. Het poetsen kan beginnen: alle stof en rommel van de boot wordt verwijderd, binnen en buiten. En op zondag 29 april worden de gordijnen weer opgehangen, nadat de matras aan boord is gebracht. Nu nog het bed opmaken en we zijn er weer klaar voor.


O ja, er moet ook nog iets geregeld worden voor de navigatie, want de computer is opnieuw geïnstalleerd, en alles is eraf gehaald. Klusje voor de avonduren van 30 april...

2023
Vijf jaar verder, vijf jaar niets geschreven... Maar ondertussen wel de nodige "toestanden" meegemaakt. Een jankende marifoon, omdat er onvoldoende stroom was, een "huppelende" koelbox vanwege hetzelfde euvel, een apneu-apparaat dat de schipper met een zeer benauwd gevoel 's nachts om 03:00 uur wakker maakt omdat het machien niet meer functioneert vanwege stroomtekort. En altijd flakkerende verlichting. Kortom: we hebben een probleem aan boord. Splinternieuwe accu's die na een jaar al zijn overleden (schade: ruim € 600,--). Voorafgaand daaraan werden ingrepen aan de boordinstallatie gedaan zodat een en ander beter geregeld zou zijn. De problemen namen echter toe... Kortom: er moet uitgezocht worden wat loos is, en op welke wijze we een en ander kunnen opknappen.
Daarvoor schakelen we wel een deskundige in, elf hebben we daarvoor te weinig kennis van zaken.

Wat we de afgelopen winter ook hebben gedaan is het steeds weer de kop opstekende probleem van roest rond de bolders achter en in het bakboordsgangboord aanpakken. Op een meer intensieve wijze ditmaal, met glasvezelmatten en polyester hars. Een en ander heb ik met een ruime overmaat aangebracht in de hoop dat dit een ieder jaar terugkerend probleem gaat oplossen. 


de bakboord-middenbolder...

bakboord achter

stuurboord achter


















Lukt dat niet, dan zoeken we een andere oplossing. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten